Podsumowanie Powiatowego Konkursu Poetyckiego "Poezja Mojej Małej Ojczyzny"



    Dnia 16.06.2015 r. w Czytelni dla Dorosłych Biblioteki Miejskiej w Górze odbyło się podsumowanie IX edycji Powiatowego Konkursu Poetyckiego „Poezja Mojej Małej Ojczyzny”.       
    Celem konkursu było pozyskiwanie wartościowych  utworów literackich, odkrywanie talentów, pobudzanie wrażliwości poetyckiej, umacnianie poczucia patriotyzmu i przynależności do „Małej Ojczyzny”. Konkurs przeznaczony był  dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Warunkiem uczestnictwa było napisanie jednego wiersza nigdzie wcześniej niepublikowanego. Wiersz powinien zawierać treści odnoszące się do przyrody, krajobrazu, nawiązywać do historii, ludzi i zdarzeń związanych z opisywanym  miejscem.
       Komisja konkursowa  w składzie:
1.Joanna Zembroń – Górecka –polonistka
2.Danuta Biernacka – Dyrektor Biblioteki Miejskiej w Górze
3.Eugenia Ludwinowicz -- pracownik Czytelni dla Dorosłych
postanowiła nagrodzić następujących uczniów:

Nagrody w I grupie wiekowej – uczniowie szkoły podstawowej
I miejsce – Hanna  Jankowska   kl. V SP Nr 3  w Górze
II miejsce – Martyna Matuszewska   kl. IV  PSP w Wąsoszu
II miejsce  Mátyás Bernáth   kl. V PSP  w Sicinach 
III miejsce – Daria Sajdak   kl. VI  ZSPOI w Glince
III miejsce – Magda Nowaczyk kl. IV PSP w  Płoskach
III miejsce – Jakub Matyla kl. VI ZSPOI w Glince
Nagrody w II grupie wiekowej – uczniowie gimnazjum
I miejsce Alicja Glińska    kl. I Gimnazjum  w Czerninie

Wyżej wymienione osoby otrzymały nagrody książkowe oraz dyplomy. Laureatom gratulujemy talentu literackiego.
List o Górze
Pewnego dnia zapukał do mnie listonosz w czapce.
Wręczył  mi kopertę  z pięknym  znaczkiem.
List był od mojej przyjaciółki Ali,
Która w tej wiadomości swym miastem się chwali.
Nie wiedziałam co mam odpisać.
Mama powiedziała, że o swoim mieście mogę napisać.
Posłuchałam i zaraz do pracy się zabrałam.
Pomyślałam i zaczęłam tak:
Droga Alu, bardzo mi ciebie brak.
Czytałam, że uroda twego miasta  jest wielka,
Wiesz, moja Góra, to też okolica piękna.

Zwierząt ma dużo nasz las okazały
Jest sowa, sarna, jeż i jelonek mały.
Są też dzięcioły czarne, dzikie kaczki i łyski,
A  kiedy noc nadchodzi z gąszczu  wychodzą  rude liski.
Ścieżka edukacyjno – przyrodnicza „ Dziczek”,
To naszego lasu jest promyczek.
Spacerowiczów jest wielu od poniedziałku do niedzieli,
W tych dniach ścieżka kolorami się mieni.

W Domu Kultury jest mnóstwo dzieci,
A na ich twarzach uśmiech jak słońce świeci.
W roku szkolnym i w wakacje,
Kto chętny rozwija swoje  pasje.
Jest tam też kino wspaniałe,
A w nim filmy doskonałe!


Blisko lasu tętnią życiem orliki.
Wszyscy ćwiczą i doskonalą swoje piłkarskie triki.
Skok w dal, zawody z nożnej piłki, pchnięcie kulą,
Koszykówka, a nawet rzut  bulą!
To wszystko na  naszym stadionie niemałym.
Prawda, że po prostu doskonałym!

Było kino, las, na stadionie boisko,
Ale to jeszcze nie wszystko!
W Bibliotece Miejskiej w Górze
Regały z książkami są bardzo duże.
Możesz tu wspaniale spędzić wolny czas,
Bo  wielu znanych artystów odwiedza nas.

Kościół gotycki na wzgórzu w nocy oświetlony,
Wznosi się ponad wszystkie domy.
U stóp naszego miasta,
Wieża Bramy Głogowskiej dumnie wyrasta.

List ten do Ali wysłałam ,
I  oto taką prawdę zrozumiałam:
Każdy kocha swe miasto rodzinne ,
Każde  miasto  jest piękne, choć bardzo inne.
Najważniejsze  jednak, by mieszkający w nich ludzie,
Byli uśmiechnięci i nie żyli w nudzie.

                                                                        Hanna Jankowska
                                                                                                        SP nr 3 Góra  (I m)


Co myślę mówiąc Czernina ?
Jak smakuje Twoja Czernina ?
Zapyta nieznajomy.
Odpowiedzi szukaj zmysłami.
Smakuj tej  Ziemi  czarnej, pachnącej słońcem
i pracą rodziców, dziadków…
Gdzie dom najmilszy,
a okiennice jak skrzydła motyla zawsze otwarte dla człowieka.
Tu wiatr gaduła niesie echem głos dzwonu,
który bije jak serce  z zachwytu nad życiem.
Pytasz jak smakuje moja Czernina,
gdzie od wieków stoją dwie wieże
na straży wiary, nadziei, miłości.
Tu czujesz minione dzieje,
przechodząc  uliczkami  niegdyś miasteczka.
Zamczyska  sterczące mury
o zmierzchu szepcą historię  Czerniny.
Poranek gwarem młodych przywołuje  rzeczywistość.
Czas się obudzić z letargu
Czernino !
Niesmaczna
dla   tych co Cię nie znają.
Ukochana dla tych co tu żyją –
Moja Mała Ojczyzna

                                                    Alicja Glińska (I m)
                                                       kl. I Gimnazjum Czernina








Popularne posty z tego bloga

ANKIETA BADAJĄCA PREFERENCJE CZYTELNICZE MIESZKAŃCÓW GMINY GÓRA

SPOTKANIE - PROMOCJA MONOGRAFII PT. "DZIEJE CUKROWNICTWA NA ZIEMI GÓROWSKIEJ"