Ja Jestem Żyd z Wesela - monodram w wykonaniu Zbigniewa Walerysia


Młodzież z górowskich szkół średnich, w czwartek – 26 kwietnia, obejrzała w Bibliotece Miejskiej monodram autorstwa Romana  Brandstaettera  „Ja jestem Żyd z Wesela”  w wykonaniu  Zbigniewa Walerysia.
    To opowieść dramatyczna i przekomiczna zarazem. Monodram przedstawia historię bronowickiego karczmarza i bohatera „Wesela” Wyspiańskiego. Hirsz Singer – karczmarz, odwiedza w krakowskiej kancelarii adwokackiej Artura Benisa. Mecenasa nie ma. Jest za to młody Filip Waschützowi.  Hirsz pragnie, by ten reprezentował go w sprawie rozwodowej, którą chce wnieść przeciw swej żonie. Nierozumiejącemu nic mecenasowi, Hirsz zaczyna tłumaczyć powody rozwodu. Przy okazji opowiada też swoją historię, na którą niebanalny wpływ miała proza Wyspiańskiego. 
    Waleryś podczas występu daje z siebie wszystko, postaci, o których opowiada szkicuje drobnym gestem. Aktor bardzo obrazowo przedstawia wesele Rydla i losy Singera związane z tym wydarzeniem.
    Uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego w Górze i z Zespołu Szkół w Górze, nagrodzili występ Zbigniewa Walerysia gromkimi brawami, aktor otrzymał również kwiaty od zachwyconej publiczności.
   Po występie w Bibliotece , aktor  udał się do Czerniny i tam zaprezentował sztukę przed członkiniami Dyskusyjnego Klubu Książki, słuchaczami Uniwersytetu III Wieku oraz mieszkańcami Czerniny. Tu również wykonanie monodramu „Ja jestem Żyd z Wesela” wzbudziło entuzjazm i zachwyt. Po spektaklu, widzowie zgromadzili się w Filii Bibliotecznej aby przy kawie wymienić wrażenia i podyskutować o przedstawieniu. 







Popularne posty z tego bloga

ANKIETA BADAJĄCA PREFERENCJE CZYTELNICZE MIESZKAŃCÓW GMINY GÓRA

SPOTKANIE - PROMOCJA MONOGRAFII PT. "DZIEJE CUKROWNICTWA NA ZIEMI GÓROWSKIEJ"